Digital Evolution

9 November, Studio, Malmö

 

Tillbaka till startsidan för programmet 

#2 Servitisation

Servitisation, eller tjänstefiering, innebär att man ser över själva affärsmodellen och ser hur man kan skapa nya sätt att erbjuda produkten/tjänsten. Från ren tjänst eller ren produkt kan man skapa hybrider av tjänst/produkt för att t ex nå nya målgrupper.

Många fokuserar på tekniken i sig men det som är verkligt viktigt är att man först ser vilka reella behov som finns hos konsumenten/användare etc och därefter se vilka lösningar (t ex tekniker) som löser dessa behov. Att trycka in mjukvara i befintliga processer är sällan lösningen på en från början icke fungerande process.

Samhället rör sig mot en tjänsteifiering. Hur skapar man tjänster (analoga och digitala) av fysiska produkter? I denna fördjupning lär vi bla. av Volvo, som lanserar XC40 som ska bli bilvärldens svar på mobilabonnemang.


Mats Huss har över 20 års erfarenhet av projektledning inom kreativa näringar. Både som konsult och anställd, på byrå och tillverkande företag, har han verkat inom områdena produktdesign, grafisk design, modedesign, musik, event, service design och affärsutveckling. Mats har internationellt erfarenhet från projekt i Kina, Mellanöstern, och USA, utöver Sverige och Europa. Han har föreläst både inom näringslivet och akademin, på bl a Ideon Innovation, Konstfack, Beckmans och Mälardalens Högskola. Han tycker om att röra på sig och har de senaste åren ägnat sig åt bl a triathlon och swimrun. Efter drygt 20 år i huvudstaden så har Mats nu återvänt till Skåne igen.

 

Mats_Huss high res pic.jpg

Sessionens facilitator:

 

Mats Huss

 

 

Konsult inom Affärsutveckling & Design Thinking