#8till5digital

En årlig konferens om digital transformation.

Digitalisering har varit på agendan länge, men nu är det dags att accelerera. Konferensen Digital Evolution satte fingret på hur företagen bör förhålla sig till innovationsarbete och produktutveckling för vara fortsatt framgångsrika. Programmet byggde på 3 fokusområden (Digital konkurrenskraft, Värdeskapande innovation och Digitalt disruption/ Change management)  som hjälper till att identifiera, värdera och implementera de möjligheter som digitaliseringen medför.  Konferensen erbjöd en arena för diskussion och erfarenhetsutbyte, men visade även upp konkreta verktyg och processer för att lyckas.

Konferensen riktade sig till beslutsfattare och nyckelpersoner som vill förstå de affärsmöjligheter som digitaliseringen ger och hur den kan vara en motor i att skapa tillväxt.
 

 
 

HELA PROGRAMMET HITTAR DU HÄR

På scen 

För Talarnas Biografi, håll markören över bilden

 

 
Lisa Farrar, digital chef, Nordic Choice Hotels/ VD, eBerry Lisa  har en lång bakgrund inom den digitala världen. Hon var bland annat vd för Mr Jet, resebyrån på nätet, i fem år. Senaste uppdraget var som Skandinavienchef på amerikanska rabattsajten Groupon, som lämnade Norden efter några tuffa år. Hon rekryterades till rollen som digital chef, CDO, på Nordic Choice Hotels i början av 2016 och blev då även vd för hotellkedjans digitala dotterbolag Eberry med drygt 150 medarbetare. 

Lisa Farrar, digital chef, Nordic Choice Hotels/ VD, eBerry

Lisa  har en lång bakgrund inom den digitala världen. Hon var bland annat vd för Mr Jet, resebyrån på nätet, i fem år. Senaste uppdraget var som Skandinavienchef på amerikanska rabattsajten Groupon, som lämnade Norden efter några tuffa år.

Hon rekryterades till rollen som digital chef, CDO, på Nordic Choice Hotels i början av 2016 och blev då även vd för hotellkedjans digitala dotterbolag Eberry med drygt 150 medarbetare. 

Carl Magnus Månsson, vd och koncernchef, Acando. Carl-Magnus har varit VD och Koncernchef på Acando sedan 2009. I Sverige finns kontor i  Stockholm, Göteborg, Malmö, Västerås och Falun. Acando är totalt 1700 konsulter i fem länder, Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Lettland.

Carl Magnus Månsson, vd och koncernchef, Acando.

Carl-Magnus har varit VD och Koncernchef på Acando sedan 2009. I Sverige finns kontor i  Stockholm, Göteborg, Malmö, Västerås och Falun.

Acando är totalt 1700 konsulter i fem länder, Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Lettland.

Martin Deinoff, VD, Itch Design Martin Deinoff är författare, inspiratör, rådgivare och VD på den digitala innovationsbyrån itch. Han har ett långt förflutet inom den digitala scenen både i Sverige och Europa med en bakgrund från bland annat Spray, Razorfish och Creuna. 

Martin Deinoff, VD, Itch Design

Martin Deinoff är författare, inspiratör, rådgivare och VD på den digitala innovationsbyrån itch. Han har ett långt förflutet inom den digitala scenen både i Sverige och Europa med en bakgrund från bland annat Spray, Razorfish och Creuna. 

Mats Huss, konsult inom affärsutveckling & design thinking Mats har över 20 års erfarenhet av projektledning inom kreativa näringar. Både som konsult och anställd, på byrå och tillverkande företag, har han verkat inom områdena produktdesign, grafisk design, modedesign, musik, event, service design och affärsutveckling. Mats har internationellt erfarenhet från projekt i Kina, Mellanöstern, och USA, utöver Sverige och Europa och är flitigt anlitad föreläsare både inom näringslivet och akademin.  

Mats Huss, konsult inom affärsutveckling & design thinking

Mats har över 20 års erfarenhet av projektledning inom kreativa näringar. Både som konsult och anställd, på byrå och tillverkande företag, har han verkat inom områdena produktdesign, grafisk design, modedesign, musik, event, service design och affärsutveckling. Mats har internationellt erfarenhet från projekt i Kina, Mellanöstern, och USA, utöver Sverige och Europa och är flitigt anlitad föreläsare både inom näringslivet och akademin.  

Martin Gunnarsson, studio lead, Jayway

Martin Gunnarsson, studio lead, Jayway

Ashkan Fardost, forskare, musiker, föreläsare, entreprenör och collaborator på Hyper Island. Nominerad till Årets Talare 2017 Ashkan började sin digitala resa i början på 2000-talet: genom att göra musik med mjukvara och “hacka” Napster spred han sin musik världen över och landade ett skivkontrakt med EMI och Armada Music som 17-åring. Ända sedan dess har han djupdykt i hur digitalisering påverkar industrier, samhällen och mänskligt beteende. Efter musikkarriären involverade Ashkan sig sig i innovationsvärlden: han har bland annat en doktorsexamen i organisk kemi från Uppsala Universitet samt jobbat med startups som Soundtrap och hjälpt större företag som Tengbom med digitalisering och innovation. Idag föreläser han globalt, driver sin nystartade investerings-firma Oddball Ventures och hjälper till som rådgivare inom digitalisering.

Ashkan Fardost, forskare, musiker, föreläsare, entreprenör och collaborator på Hyper Island. Nominerad till Årets Talare 2017

Ashkan började sin digitala resa i början på 2000-talet: genom att göra musik med mjukvara och “hacka” Napster spred han sin musik världen över och landade ett skivkontrakt med EMI och Armada Music som 17-åring. Ända sedan dess har han djupdykt i hur digitalisering påverkar industrier, samhällen och mänskligt beteende. Efter musikkarriären involverade Ashkan sig sig i innovationsvärlden: han har bland annat en doktorsexamen i organisk kemi från Uppsala Universitet samt jobbat med startups som Soundtrap och hjälpt större företag som Tengbom med digitalisering och innovation. Idag föreläser han globalt, driver sin nystartade investerings-firma Oddball Ventures och hjälper till som rådgivare inom digitalisering.

Tomas de Souza, innovationschef, Bonnier news Tomas har arbetat med digital affärs- och produktutveckling för flera skandinaviska mediekoncerner och etablerar nu en innovationshubb för Bonnier News (DN, DI, Expressen, HD, Sydsvenskan).  Efter att ha drivit två egna bolag inom media tog han klivet från entreprenörskap till intraprenörskap i ett traditionellt bolag och föreläser om digital transformation, förändringsledning och affärsinnovation.

Tomas de Souza, innovationschef, Bonnier news

Tomas har arbetat med digital affärs- och produktutveckling för flera skandinaviska mediekoncerner och etablerar nu en innovationshubb för Bonnier News (DN, DI, Expressen, HD, Sydsvenskan). 

Efter att ha drivit två egna bolag inom media tog han klivet från entreprenörskap till intraprenörskap i ett traditionellt bolag och föreläser om digital transformation, förändringsledning och affärsinnovation.

Anna Lundqvist, affärsområdeschef konsument, Duni Anna har varit anställd på Duni sedan 2005 där hon haft flera roller i ledande bafattning, bla. marketing director, sales director och business controller. Dessförinnan var Anna management consult på Bearing Point.

Anna Lundqvist, affärsområdeschef konsument, Duni

Anna har varit anställd på Duni sedan 2005 där hon haft flera roller i ledande bafattning, bla. marketing director, sales director och business controller. Dessförinnan var Anna management consult på Bearing Point.

Christian Lundén, director of future business, Nordic Choice Hotels

Christian Lundén, director of future business, Nordic Choice Hotels

Stefan Svärdenborn, global chef  digital kommunikation, Tetra Pak

Stefan Svärdenborn, global chef  digital kommunikation, Tetra Pak

Jerker Knape, service designer and art curator, Transformator Design

Jerker Knape, service designer and art curator, Transformator Design

Jonas Hammarberg, vice VD Awsome Group, konsult inom organisation, kultur och ledarskap. Jonas är certifierad coach, digital rådgivare, föreläsare och författare till den bästsäljande boken Get Digital or die trying, där han tillsammans med Arash Gilan beskriver vägen till en framgångsrik digital transformation. Jonas har en unik förmåga att väva samman organisation, kultur och ledarskap i en digital kontext och hjälper idag många av börsbolag, globala koncerner liksom ägarledda bolag inom retail, telekom, bank & finans, tillverkning och tjänsteindustrin.

Jonas Hammarberg, vice VD Awsome Group, konsult inom organisation, kultur och ledarskap.

Jonas är certifierad coach, digital rådgivare, föreläsare och författare till den bästsäljande boken Get Digital or die trying, där han tillsammans med Arash Gilan beskriver vägen till en framgångsrik digital transformation. Jonas har en unik förmåga att väva samman organisation, kultur och ledarskap i en digital kontext och hjälper idag många av börsbolag, globala koncerner liksom ägarledda bolag inom retail, telekom, bank & finans, tillverkning och tjänsteindustrin.

Kristin Nord, moderator, HD-Sydsvenskan

Kristin Nord, moderator, HD-Sydsvenskan

Hedvig Alling, business team manager transformation & change management, Acando

Hedvig Alling, business team manager transformation & change management, Acando

Teresa Lindstedt, Redaktör 8till5

Teresa Lindstedt, Redaktör 8till5



 

Vad handlade årets konferensen om?

 

Digital konkurrenskraft

Digitaliseringen lägger grunden för helt nya, kompletterande affärsmodeller. Kunderna ökar successivt förmågan att orientera sig i digitala miljöer och ställer nya krav på företag och organisationer.  Denna utveckling utmanar befintliga arbetssätt och ger nya möjligheter för sälj och marknad att skapa ökade intäkter.

Värdeskapande innovation

Vi ser i allt större utsträckning hur fysiska produkter övergår till att både vara fysiska och digitala. Men hur gör vi för att skapa nya kundvärden kring redan existerande produkter? Vi pratar om service design, att planera och organisera både människor, infrastruktur, kommunikation och andra komponenter kring en tjänst för att förbättra dess avseende, med syftet att förhöja kundens upplevelse av tjänsten.

Digital disruption & change management

 Vi berör förändringsarbete med särskilt fokus på disruptiv digital teknik men även de mjuka värdena som det digitala ledarskapet och förändringsledning, nya arbetssätt och att få förändringen att hända, och att bibehållas. Vi tittar på förändringsprocesser och illustrerar sätt och strategier för att hantera och kapitalisera på olika former av digital disruption.

 
 

Följ upptakten till konferensen

Fyll i din e-postadress så håller vi dig uppdaterad.

 
 

Partners

 
 
Teknologi driver förändring, men det är användarens vilja och förmåga att använda den som skapar värde. Med lika delar teknisk spetskompetens och insikt i mänskliga beteenden och triggers - och såklart ett rågat mått kreativitet - skapar Acando idéer, löser problem och mobiliserar organisationer till förändring. www.acando.se

Teknologi driver förändring, men det är användarens vilja och förmåga att använda den som skapar värde. Med lika delar teknisk spetskompetens och insikt i mänskliga beteenden och triggers - och såklart ett rågat mått kreativitet - skapar Acando idéer, löser problem och mobiliserar organisationer till förändring. www.acando.se

 
 
Jayway combine creativity and technology to swiftly transform ideas into realities on mobile, web and in the cloud. www.jayway.com

Jayway combine creativity and technology to swiftly transform ideas into realities on mobile, web and in the cloud. www.jayway.com

 
PwC är marknadsledande i Sverige inom revision, redovisning och rådgivning med 50 000 kunder över hela Sverige. Vår vision är ett väl fungerande och hållbart näringsliv och samhälle som inger förtroende. www.pwc.se

PwC är marknadsledande i Sverige inom revision, redovisning och rådgivning med 50 000 kunder över hela Sverige. Vår vision är ett väl fungerande och hållbart näringsliv och samhälle som inger förtroende. www.pwc.se

 
 

Vill du bli partner till konferensen? Läs mer här.

Hitta till konferensen

Studio (hemsida), Nordenskiöldsgatan 24, Malmö

Tåg, buss eller flyg? Ta tåget till Malmö C. Studio ligger en kort promenad från centralen. Från Copenhagen Airport kan du ta Öresundståget, och från Malmö Airport går flygbussar.

Stadsbuss 3 och 5 kan du ta till hållplats Orkanen. Många regionbussar stannar vid Malmö C.  Kolla hos Skånetrafiken hur du enklast reser.

Kör du bil? Det finns flera garage och p-hus i området, exempelvis p-huset med infart från Anckargripsgatan.

 
 
 

Har du frågor?

Liza Nydén, projektledare
liza.nyden@hdsydsvenskan.se
073-315 35 20