Digital Evolution

9 November, Studio, Malmö

 

Tillbaka till startsidan för Digital Evolution 

8:30 - 9:00 Registrering och kaffe


9:00 - 9:05 Inledning

Moderator Kristin Nord, HD-Sydsvenskan


9:05 - 9:40 Den digitala revolutionen har bara börjat

Ashkan Fardust, TEDx-talare, investerare och expert på disruptiv teknik

Enligt Ashkan så har de flesta missförstått hela poängen med digitalisering. Många som använder ordet digitalisering idag pratar egentligen om “digitisering”: att ta en analog process och förvandla den till ettor och nollor. Det slutar ofta med att man gör en app, startar marknadsföringskampanjer på Facebook och lanserar ett VR-projekt. Samma gamla, men i digitalt format. Men digitalisering är något helt annat, nämligen att man tar hänsyn till hur mänskligt beteende förändras av digitaisering och teknologi. Man kan alltså inte prata om digitalisering utan att ta hänsyn till mänskligt beteende. En affärsmodell som ska överleva i den digitala eran måste därför baseras på det digitala beteendet, inte den digitala teknologin. Ashkans föreläsning tar dig på en resa genom den accelererande teknologiska utvecklingen och hur den påverkar oss människor, samhällen och branscher. I sin föreläsning tar han hjälp av sina erfarenheter de senaste 15 åren och belyser den ofta bortglömda länken mellan hur teknologi påverkar mänskligt beteende och hur dessa insikter kan bli en grund till din nya affärsmodell.


9:40 - 10:00 Digital mognad som konkurrensmedel - varför intuition inte räcker till

Carl-Magnus Månsson, Koncernchef och VD för Acando

Med utgångspunkt från sin syn på att bara välja den senaste teknologin inte längre behöver vara rätt, beskriver Carl-Magnus hur en organisations digitala mognad kan vara lösningen på att skapa digital konkurrenskraft. Utifrån Acandos Digitala Mognadsstudier hos svenska företag beskriver denna session vilka åtgärder, beteenden och insatser som gör skillnad för uthållig digital konkurrenskraft.


10:00 - 10:15 Vi tar pulsen på Dunis digitala konkurrenskraft 

Anna Lundqvist, Affärsområdeschef, Duni

Intervju med fokus på att skapa tillväxt och förbättrad lönsamhet i en digital värld.


10:15 - 10:45 Fika & nätverkande


10:45 - 11:15 Dare to disagree & fuck hierarchies 

Lisa Farrar, Chief Digital Officer på Nordic Choice Hotels/ VD eBerry

Christian Lundén, Director future business, Nordic Choice Hotels

Att skapa världens bästa gästresa, det är uppdraget som Lisa och Christian har fått från Petter Stordalen. Med en investering på 250 miljoner skapar de en gästresa som överraskar, sparar tid och förhöjer upplevelsen. Nordic Choice Hotels har tagit innovation på allvar och genom att skapa ett eget bolag med en start-up kultur och innovationsförmåga har de en vision om att distrupta en hel industri. Lyssna på hur de byggt bolaget, filosofin kring “dare to disagree & fuck hierarchies” och hur de labbar med allt från AI till Space Tourism.


11:15 - 11:30 Kan en skärm skapa en bestående kundupplevelse?

Mats Huss, Konsult inom affärsutveckling & design thinking

Mats sätter fingret på hur vi hjälper våra kunder till en bättre interaktion med våra tjänster och produkter genom design och funktionalitet. Det handlar om att förverkliga den digitala strategin och förhöja kundens upplevelse. Genom att utforma en tjänst efter kundens behov blir den användarvänlig, konkurrenskraftig och relevant. Men hur ser processen ut? Hur kan en platt skärm beröra användaren? Innebär digital transformation att man överger fysiska produkter? Slipper vi fysiska möten i och med den digitala evolutionen?


11:30 - 12:00 Panel: Digital innovation - när, var, hur?

Samtalet leds av Theresa Lindstedt, 8till5. I panelen:

  • Stefan Svärdenborn, Global Director of Digital Communications på Tetra Pak
  • Lisa Farrar, Chief Digital Officer på Nordic Choice Hotels/ VD eBerry
  • Tomas de Souza, Director Innovation Strategy på Bonnier News

12:00 - 13:00 Lunch


13:00 - 13:40  Get digital or die trying

Jonas Hammarberg, Digital rådgivare, föreläsare och författare

Digitalisering är på de flesta organisationers agenda, men långt från alla vet vad det innebär mer konkret, varför det händer så snabbt just nu? Vi kan vara eniga om att allt som kan utmanas kommer att utmanas, allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras och med det förändras förutsättningarna radikalt. Vad innebär det för verksamheten? Hur gör vi en framgångsrik digital transformation? Hur får vi organisationen att vilja vara med och hur hanterar vi motståndet? Detta och mycket mer berör Jonas Hammarberg i sin föreläsning.


13:40 - 14:00 Dumb machines in a world full of curly fries 

Alif Saleh, co-funder at Starling trust sciences, CEO at Scipher Medicine

The strongest statistical correlation on Facebook is the correlation between your IQ and if you like curly fries. The growing availability of cheap computing power and open sourced machine learning platforms have led to the proliferation of dumb machines looking for any possible correlations with high predictive accuracies. Trendy words such as Artificial Intelligence and Data Science are used to justify investments into and use of technologies that often times just tell you what you already know or work toward segregating people into categories such as dumb, smart, innovative, out-going or most likely to fail. Yet, if applied correctly these technologies have the potential to dramatically change the way we live our lives and go about our business in a positive and constructive way. (Session in English)


14:00 - 14:30 Fika & nätverkande



16:00 - 16:45 Att vinna eller försvinna i den andra digitala tidsåldern

Martin Dienoff, VD Itch Design

Den digitala revolutionen kom och gick, och lämnade efter sig en värld i konstant och accelererande förändring. Vi lever nu i en verklighet av tjänster, valmöjligheter, information och kommunikation som var ren fantasi för bara tjugo år sedan. Samtidigt har vi knappt börjat ana de värden som den digitala världen kommer skapa när den går från barn till brådmogen vuxen. Två av de mest centrala områden att agera inom är utveckling av affär och upplevelse - områden som i grunden kommer förändras och transformeras i grunden. De som lyckas kan skörda oproportionerligt stora framgångar och de som misslyckas kan försvinna snabbare än någon anar. 

Martin avslutar dagen med en färgstark exposé över den digitala utvecklingen fram till idag och ger både konkreta och filosofiska råd inför en allt mer turbulent morgondag. 


16:45 - 16:50 Tack!

Kristin Nord


16:50 - 18:00 Mingel och nätverkande