Program

Digital evolution 2018

 

Tillbaka till startsidan för Digital Evolution 

08:00 - 8:45  Registrering och kaffe


08:45 - 08:50  Inledning

Moderator Thomas Frostberg hälsar välkommen.


08:50 - 09:35  Ledarskap i en global digital värld

Claudia Olsson, VD/grundare, Exponential

Med fokus på den exponentiella teknikutvecklingens genomslag i samhället och för företag delar Claudia insikter i hur vårt ledarskap och färdigheter behöver utvecklas framöver. Utifrån hennes arbete med World Economic Forum, Industri 2030-frågorna för Europeiska Kommissionen och den tvärvetenskapliga research som Exponential bedriver, påvisar Claudia de möjligheter och utmaningar som en globalt uppkopplad värld innebär.


09:35 - 10:00  IKEA Home Smart - Internet of Things, the IKEA way

Björn Block, Business leader, IKEA

IKEA Home Smart, ett nytt initiativ inom IKEA som undersöker möjligheten att integrera teknik och inredning för att skapa smartare boende. Grundtanken med IKEA Home Smart är att genom smarta lösningar som är enkla att använda, har ett lågt pris och är funktionella och vackra, bidra till en bättre vardag för de många människorna världen över.


10:00 - 10:30  Nätverkande & fika


10:30 - 11:10  Hantera och organisera för digital omvandling

Fredrik Östbye, Head of digital transformation, Grundfos

VVärlden står just nu inför nästa stora digitaliseringsvåg, där ny teknik som IoT, Cloud, Big data, AI, VR, AR och 3D ändrar spelplanen för de flesta branscher. Om dagens industrijättar inte är framgångsrika i transformationen, riskerar de att ersättas av nästa generations företag, precis som vi har sett under tidigare vågor.
Digital Transformation är idag ett av våra mest laddade buzzworld, men vad innebär det för ett industribolag och hur görs det framgångsrikt, snabbt, hållbart och med engagemang och fokus från hela organisationen?


11:10 - 12:00  Korsdrag™ - en framtid, två branscher, flera utmaningar

Ulrika Hallengren, VD, Wihlborgs vs. Björn Hauber, VD Mercedes-Benz

Vi ”korskopplar” två ledare från två olika branscher för att lära, utveckla och inspirera genom diskussion.


12:00 - 13:00  Lunch


13:00 - 13:30  Kreativ disruption - det enda sättet att innovera

Anna Simon, Team leader service design, Itch
Johan Rudberg, Strategy team lead, Itch


13:30 - 14:30  3x Breakout-sessioner

Malmö Redhawks succérecept för att använda AR/VR och 360 film (case studie)
Jens Hemström, Malmö Redhawks / Pär Sikö, Jayway
Malmö Redhawks är en klubb som snabbt tagit sig från superettan in till hockeyns finrum, SHL. Fjolåret var på många sätt en succé med slutspel för andra året i rad och många skulle nog känna sig nöjda med prestationen så långt. I Redhakws tänker man bredare; Hockeyn må vara välmående men vad kan vi göra för publiken? Vad kan vi göra för att locka mer folk till arenan. Hur kan bli ännu bättre på samhällsengagemang? Hur kan vi skapa en bestående relation med våra fans utanför sociala medier? Svaret är enkelt: digitalisering. I denna sessionen tittar vi närmare på hur ovanstående frågor löstes med olika digitala tekniker, vi beskriver resan från frågeställning till färdig produkt, visar några av de redskap som är användbara för att identifiera möjliga vägar framåt i den snåriga teknikdjungel som många av oss faktiskt befinner oss i, samt avslutar med några lärdomar som kan göra er digitala resa lättare. 

 

Xavier Decuyper, YouTuber / Web developer, Belgium
What is blockchain and smart contracts and how can we use it? (Interactive masterclass) 
“Blockchain” is another buzzword of today. Everyone is talking about its amazing potential and how it will revolutionize the world. But few people actually know how it works. So in this session we will demystify the inner workings of blockchains and take a look at what makes them so special. I’ll also talk about smart contracts and how those could help to decentralize a lot of businesses and processes.

 

Ett interaktivt samtal om innovation och digitalisering i stora vs. små företag
Kajsa Bengtsson, VD, OlssonGroth Invest / Thomas Frostberg

Kajsa Bengtson var med och byggde upp företagsinkubatorn Minc i Malmö från start och var bland annat marknads- och kommunikationsansvarig för verksamheten. 2016 lämnade hon inkubatorn för att bygga upp Ikeas nya plattform för öppen innovation. Efter att ha jobbat med innovation i både uppstartsföretag och storbolag är Kajsas uppdrag idag hos Olsson Groth Invest i Malmö, ett investeringsbolag som fokuserar på mer traditionella branscher. Diskussionens fokus är frågor kring var, när och hur innovation- och digitaliseringsresan startat i dessa bolag.


14:30 - 15:00  Nätverkande & fika


15:00 - 15:20  The Digital Transformation Mix That Matters (Eng)

Wilhelmina Jewell Sparks, Founder / Chief Innovation Officer, BiTHOUSE GROUP

Digital transformation... the buzz words that everyone is using, but what does it mean? How can you ensure that you increase company value by driving operational agility and increase your customers’ personal value ecosystems? A company’s ability to align technology, products, operations and business models while transforming customer experience inclusive of marketing, sales and distribution channels will determine an organisations’ ultimate success. What elements are needed for you to transform your organisation, maintain and attract the right talent and address the dynamic needs of your customers? What is the “Mix that Matters?”


15:20 - 15:50  Live-snack™ - AI, the future of work? (Eng)

Anki Ahrnell, Chief Digital / Technical Officer, Bonnier AB
Wilhelmina Jewell Sparks, Founder / Chief Innovation Officer, BiTHOUSE GROUP
Søren Tranberg Hansen, Founder, BrainBotics
Pepper, the robot

Facilitator: Tadeas Petak


15:50 - 16:30  Att hitta - nya problem, lösningar och angreppssätt

Andreas Ekström, Journalist / författare / föreläsare

Andreas bok "Google-koden" från 2010, etablerade honom som en av landets ledande auktoriteter på den digitala revolutionens verkningar. Nu, åtta år senare och minst lika många Iphone-släpp senare, återvänder han till ämnet i en ny bok om information; om att gå vilse och om att hitta. I sitt framförande reflekterar Andreas om det Google en gång lovade oss att de kunde hjälpa oss med, det grundläggande problemet som skulle lösas en gång för alla.

 


16:30  Takeaways och After Conference